Så går rekryteringen till
Steg 1: Förbered och skicka in ansökan
Tänk på att ha följande uppgifter till hands när du fyller i ansökan:
- Tid och datum för anställningar och utbildningar. Anställningstiden är lönegrundande efter det första året på utlandsuppdrag och därför behöver vi ha exakta datum i ditt CV.
- Du ansöker genom att svara på våra frågor, bifoga ditt cv och motivera varför du vill arbeta med Läkare Utan Gränser. Mall för CV finns att ladda ned längre ned på sidan.
När du skickat in din ansökan får du en bekräftelse på att den tagits emot. Du kommer bli kontaktad för att få veta om du gått vidare i rekryteringsprocessen. Om du inte hört något inom en månad är du välkommen att kontakta oss.
Steg 2: Screeningintervju
Kandidater som uppfyller kraven och våra aktuella behov kommer först att kontaktas för en inledande screeningintervju.
Steg 3: Rekryteringsdag
Som nästa steg blir du inbjuden till en rekryteringsdag, så kallat Assessment Center. Assessment Center görs på engelska och innefattar tre olika delmoment: intervju, enskild uppgift och gruppuppgift. Dessa kan göras på samma dag eller utspritt över flera dagar, antingen online eller på kontoret i Stockholm.
Läkare Utan Gränser använder sig av kompetensbaserad intervjuteknik. Vi kommer efterfråga specifika exempel på arbetserfarenheter, relaterade till olika relevanta kompetenser. Du får återkoppling inom en vecka.
Steg 4: Förberedande kurser
Innan du åker på ditt första uppdrag med oss behöver du förbereda dig genom att gå vissa kurser.
Steg 5: Intyg att tillhandahålla
Så fort du har fått ett positivt svar på din rekryteringsprocess måste du tillhandahålla kopior på arbetsintyg, studieintyg och eventuell legitimation (gäller läkare, sjuksköterskor, barnmorskor och psykologer). Om du har ett medicinskt yrke kommer även be dig tillhandahålla ett så kallat Certificate of Good standing för att arbeta utomlands. Du kan ansöka om Certificate of Good Standing via hosp@socialstyrelsen.se. Vi kommer kontrollera din legitimation mot Socialstyrelsens och IVO:s register.
Du ska även tillhandahålla utdrag ur polisens belastningsregister. Utdrag från Polisens belastningsregister samt Certificate of Good Standing tar vanligtvis några månader att få utfärdade därför är det bra att ansöka om dessa redan när du blir kallad för intervju.
Steg 6: Matchning till uppdrag
När du är antagen och har angivit din tillgänglighet kommer HR-avdelningen påbörja processen att hitta ett uppdrag som passar din profil, tillgänglighet och de aktuella behoven i våra insatser. Matchningsprocessen kan gå snabbt, men kan också ta upp till flera månader, beroende din kompetens och erfarenheter samt språkkunskaper. När du har matchats mot ett uppdrag och tackat ja kommer din kontakt på HR-avdelningen i Sverige att informera dig om uppdraget och förberedelser. Beroende på vilket land du ska arbeta i och längd på eventuell visumprocess kan det ta olika lång tid innan du kan resa iväg.
Steg 8: Avresa
Vi arrangerar din resa till och från landet du ska arbeta i. Innan du reser på ditt uppdrag kommer du att ha en briefing med HR avdelningen, psykolog samt kommunikationsavdelningen på det svenska kontoret. Du kommer även få detaljerade briefings när du ankommer till projektet.
Under och efter uppdraget
Vi håller kontakt med dig under ditt uppdrag. När du kommer hem träffar du HR-avdelningen, psykolog och kommunikationsavdelningen. Vi hoppas att du fortsätter att engagera dig inom Läkare Utan Gränser genom att åka på fler uppdrag, vara en aktiv medlem i föreningen samt representera Läkare Utan Gränser i olika sammanhang hemma i Sverige.
Frågor? Kontakta oss gärna på recruitment@lakareutangranser.se