ÅRSREDOVISNING 2013 - EN DIGITAL RESA GENOM HUMANITÄRA KRISER

Publicerad 21 maj 2014

Bildspel

Bildspel i fullskärm
Svenske kirurgen Johan von Schreeb arbetar tillsammans med en filippinsk sköterska i Guiuan efter tyfonen Haiyans framfart. FOTO: Peter Hove Olesen

Centralafrikanska republiken, Sydsudan, Syrien och Filippinerna. För oss präglades 2013 av stora humanitära kriser och en omfattande naturkatastrof. Det framgår av vår årsrapport som publiceras i dag. Den är gjord som en interaktiv webblösning och dokumentär berättelse som rör sig sömlöst mellan video, ljud, stillbild, text och animationer, en unik digital resa till några av de länder där vi arbetade under 2013.

Den insats som fick störst stöd av svenska Läkare Utan Gränser var den i Kongo-Kinshasa, ett land som under 2013 hamnade i skuggan av flera andra stora humanitära kriser. Totalt gick drygt 62 miljoner kronor från den svenska allmänheten och Sida till att bistå den utsatta befolkningen i framför allt östra Kongo-Kinshasa med livräddande sjukvård.
Vi gjorde även stora insatser i inbördeskrigets Syrien och i Sydsudan. Där fanns vi på plats såväl i flyktinglägren i norr som i andra delar av landet där interna strider tvingade tiotusentals människor på flykt. I Sydsudan såg vi också en oroväckande ökning av antalet attacker på sjukvården – på kliniker, personal och på patienter – vilket ibland skapade stora svårigheter att nå fram med vården.

– Attacker mot sjukvården har en direkt effekt på hjälparbetares möjligheter att bistå befolkningen med livräddande insatser. Sjukvårdsanläggningar och medicinsk personal måste respekteras så att vi och andra aktörer kan fortsätta vårt arbete med att rädda liv, säger Monika Oswaldsson, ordförande i svenska Läkare Utan Gränser.

Sydsudan var också det land dit vi skickade flest svenska fältarbetare under året. Även tyfonen Haiyan som drabbade Filippinerna i november föranledde en omfattande insats med många svenska fältarbetare på plats. Konflikten i Syrien gick in på sitt tredje år med stora humanitära behov, både inne i landet och i de grannländer som tagit emot syriska flyktingar.
Stödet från svenska allmänheten var större än någonsin och totalt uppgick svenska Läkare Utan Gränsers intäkter till 564 miljoner kronor, varav 418 miljoner i privata gåvor och 143,5 miljoner kronor från Sida. Ökningen av privata gåvor berodde framför allt på ökade intäkter i samband med tyfonen Haiyan och från testamenten. Totalt gick 90,7 procent av de insamlade medlen till det ideella ändamålet medan 1,9 procent användes för administration och 7,4 procent till insamling.

Som ett led i att minska påverkan på miljön är årsredovisningen denna gång i digital form. I den interaktiva årsredovisningen finns filmsekvenser i fullskärmsformat där betraktaren får en unik närvarokänsla och kan stanna så länge den önskar i pågående skeenden i olika hörn på jorden. Vi vill försöka föra människor här i Sverige närmare den verklighet vi möter i fält, för att öka förståelsen för hur situationen ser ut för utsatta människor runt om i världen. Med hjälp av rörligt material, stillbilder, ljud och texter hoppas vi kunna skildra den verklighet som vi arbetar i – och som är våra patienters vardag. Följ med på resan!

Den stora krisen i Centralafrikanska republiken förvärrades i slutet av året och vår insats där ingår därför inte bland de största under 2013.

Här kan du se den interaktiva årsrapporten.

Du behöver ha en dator med bra uppkoppling.

I fokus

Athmahlägret i norra Syrien. En pojke får sin brännskada omlagd.

Syrien

Varför arbetar vi i Syrien?

• Väpnad konflikt
  • Flyktingar
Människor på flykt undan våld i Kongo-Kinshasa. Läkare Utan Gränser gör ofta insatser i flyktingkriser.

Flyktingar

Vi arbetar världen över för att bistå flyktingar och internflyktingar med allt från psykologisk vård till livsviktig näringsersättning.

Ett av våra räddningsteam närmar sig en flyktingbåt för att ta personerna till räddningsfartyget MY Phoenix.

Medelhavet

Tiotusentals människor flyr från våld och oroligheter i sina hemländer och beger sig iväg på en farlig resa över Medelhavet till Europa.