Hoppa till huvudinnehåll

Fem fantastiska sätt mobiltelefoner gör skillnad

Publicerad 1 februari 2018
Foto: Shannon Jensen / Läkare Utan Gränser
En läkare undersöker Abduk Briet med hjälp av en mobiltelefon i Sydsudan.

Vare sig vi vill eller inte har de smarta telefonerna förändrat världen och våra liv på ett sätt som få prylar gjort tidigare. För våra team i fält har effekterna framför allt varit positiva. Med hjälp av smarta telefoner kan vi lättare hålla kontakten med vänner och familj hemma och, inte minst, de har revolutionerat vårt arbete med att hjälpa människor i nöd.

1. Sätta familjer på kartan

När man ska dela ut mat, bygga skydd eller ge sjukvård till människor i en humanitär kris måste man veta var de som behöver hjälp befinner sig.

Även om det kan vara svårt att tro så finns miljoner människor runtom i världen inte på någon karta.

För humanitära hjälparbetare betyder det att mycket viktig information saknas för att ta snabba och rätta beslut i insatserna.

Våra vänner i projektet Missing Maps har kommit på en lösning på problemet. Den heter MapSwipe och är en app som ger dig möjlighet att direkt hjälpa utsatta människor runtom i världen.

Med appen hittar du satellitbilder som innehåller information om bebyggelse och vägar – ditt jobb är att identifiera rätt bilder som hjälparbetare kan använda för att kartlägga nya områden.

- Med MapSwipe kan vi ge den som koordinerar en vaccinationskampanj supersnabb feedback på var det finns befolkningsgrupper så att hon eller han kan skicka sina team direkt till de platser där de behövs mest. På så sätt når vi största möjliga vaccinationstäckning, säger Pete Masters, innovation manager på Läkare Utan Gränser.

Ladda ned MapSwipe

2. Diagnosticering av dödliga sjukdomar

Våra team arbetar ofta på platser med begränsade resurser. Utan avancerad och dyr utrustning såsom skiktröntgenapparater är vissa sjukdomar, till exempel cerebral malaria och hjärnhinneinflammation, svåra att skilja från varandra.

Ett sätt att skilja dem åt är att titta på patientens retina eller näthinna – den innersta tunna hinnan i ögat som innehåller information om kroppen och dessa hälsa.

Men bara ögonläkare kan använda den specialutrustning som behövs för att se denna del av ögat. Tills nyligen, då organisationen PEEK (portable eye examination kit) dök upp.

- Vi visste att vi behövde bättre diagnosticeringsverktyg, ett enkelt verktyg som kunde hjälpa oss att identifiera skador på näthinnan orsakade av malaria, säger Estrella Lasry, rådgivare inom tropisk medicin på Läkare Utan Gränser.

- När en av våra barnläkare hörde talas om PEEK förstod vi att detta kunde vara precis vad vi letat efter.

Med en billig utrustning som monteras på en mobiltelefon med kamera kan våra läkare – efter lite träning – se närbilder av näthinnan och leta efter tecken på celebral malaria såsom blödningar eller onormala blodkärl.

 

Närbild på en mans öga via en skärm på en smartphone
Foto: PEEK
Det bärbara ögonundersökningsverktyget "in action"

3. Övervaka undernäring

Att i akuta kriser samla in information om människors hälsobehov är en återkommande utmaning för humanitära organisationer.

Därför har våra team börjat använda nya program för hälsoövervakning. De samlar in data både snabbt och korrekt och kan även dela samma data i stunden så att insatser kan sättas in omedelbart.

Ett exempel på det är hur våra team i nordöstra Nigeria använder smarta telefoner när de går från hus till hus för att samla in information om undernäring hos barn.

Tidigare använde personalen papper och penna och fick i slutet av dagen sammanställa datan för hand. Tack vare den nya teknologin har personalen på huvudkontoret nu tillgång till live data och kan övervaka undernäringen i realtid.

Med hjälp av kartor som utvecklats av Missing Map kan våra team skicka mathjälp till områden med höga nivåer av undernäringen snabbare än någonsin.


I Mellanöstern använder vi liknande teknologi för att genomföra bredare hälsoundersökningar bland flyktingar.

- Detta betyder att vi kan säkerställa att människor i nöd får den hjälp de behöver – såsom sjukvård, mat, rent dricksvatten eller byggnadsmaterial för regntäta skydd, säger vår läkare Ghassan Aziz.

4. Mikroskopfotografering

Tänk dig att du är en läkare som arbetar för oss på ett enkelt sjukhus på en avlägsen plats och en patient kommer in med farligt hög feber.

De följande dagarna försöker du med alla sannolika behandlingsalternativ, men ingenting fungerar. Ingen på sjukhuset känner igen resultaten från labbtesterna. Vad gör du?

Tills nyligen var labbpersonalen i våra projekt tvungna att ringa till kollegor i andra länder och med ord beskriva bilderna de såg i mikroskopen, eller skicka suddiga mobiltelefonbilder. Metoder som gör det svårt att ställa en korrekt diagnos.

Vårt innovationsteam testade olika typer av adapters för att koppla ihop mobiltelefoner med mikroskop och har nu funnit den perfekta lösningen. 

Tack vare adaptern kan personalen i fält ladda upp fotografier direkt från mikroskopet till en telemedicinplattform. Via plattformen kan medicinska experter i andra delar av världen hjälpa till att ställa diagnos så att våra patienter kan få bästa möjliga vård.

Ett av våra team som arbetar med innovation är baserat i Stockholm

5. Stötta Läkare Utan Gränser

Tack vare smarta telefoner är det nu enklare än någonsin att ge en gåva till Läkare Utan Gränser. Man kan ge via Swish, och mobilt bankID förenklar betalningsprocessen.

Från och med 2017 kommer 100 procent av gåvorna till Läkare Utan Gränser i Sverige från privatpersoner och företag, och över 90 procent använder vi i arbetet med att ge vård till dem som behöver det mest (resten spenderar vi på insamling och administration). 

Tack vare era gåvor kan vi agera snabbt för att ge sjukvård runtom i världen. Vi kan också vara innovativa för att hela tiden höja kvaliteten på vårt arbete.

Med din telefon kan du ge en gåva och hjälpa oss att alltid vara redo för nästa katastrof. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på detta nyhetsbrev godkänner du Läkare Utan Gränsers integritetspolicy.

 

Bekräfta att du är en mänsklig besökare