
Ett nätverk med motorcyklister gör att vi har möjlighet att bistå med vård i avlägsna områden i Kongo-Kinshasa.
Att resa längs vägen mellan Numbi och Minova i östra Kongo-Kinsasa borde vara varje motorcross-förares dröm. Mer än två timmar av halt underlag och en väg kantad av alla möjliga former av hinder. De lokala motorcyklisterna tar sig dock fram utan problem och kör med ett lugn och en säkerhet som bara kan finnas hos någon som gör det varje dag.
Det är svårt att njuta av den vackra naturen när man sitter som passagerare – allt fokus läggs istället på att oroa sig över den akrobatiska uppvisningen som föraren behöver göra för att hantera vägen. Förarens skicklighet är dock lugnande, och efter ett tag är man okej med att åka varhelst det behövs.
Den här vägen är dock inte en källa till nöje och förströelse för de tusentals människor som bor i Numbi. Den är praktiskt taget den enda förbindelsen till sjön Kivu, och den närmsta staden, Minova. För en gravid eller sjuk människa är det också det enda sättet att ta sig till sjukhuset i området. I dessa fall är det mer än ett äventyr att skjutsa en person på en motorcykel – det är en rejäl bedrift.
– Jag har aldrig stött på en omöjlig situation, man löser det alltid på något sätt… även om jag ibland ber innan jag håller nere gasen, förklarar Shabadé, en av våra motorcyklister i provinsen South Kivu.
Livsviktig insats
De här motorcyklisterna är livsviktiga för att vi ska kunna bistå med sjukvård till tusentals människor som annars skulle sakna tillgång till någon – oavsett om det handlar om att skjutsa patienter eller för att hitta nya områden med människor i behov av sjukvård. Brist på tillgång till sjukvård är ett stort problem i Kongo-Kinshasa, ett land som har mindre än 1 sjukhusbädd per 1000 invånare och bara snäppet mer än 1 läkare per 10 000 invånare. Dessa indikatorer är bland de sämsta i världen.
– Det är mycket press eftersom man måste komma fram snabbt, men samtidigt behöver vi vara försiktiga då vi skjutsar människor i utsatta situationer, säger Akonkwa, motorcyklist i Numbi. Under september förra året var det till exempel en granat som exploderade närheten av vårt kontor i Numbi. Motorcyklisterna fick då genast evakuera ett flertal skadade till sjukhuset i Minova.
Men ibland räcker det inte att bara vara en skicklig förare för att komma fram i tid.
– För inte så länge sen körde vi en gravid kvinna till sjukhuset men hon började föda innan vi kom dit. Som tur var hade min kollega som körde följemotorcykeln lite erfarenhet så vi kunde hjälpa henne att föda sitt barn. Allt gick bra! Berättar Brimana, en av de nyaste medlemmarna i teamet.
Bilar används i extremfall
Eftersom bilar bara kan köra mellan Numbi och Minova i extrema fall - och aldrig när det har regnat - har vi startat ett samarbete med lokala unga motorcyklister som vanligtvis jobbar som en del av landets stora nätverk av Mototaxis.
– För sex månader sen blev jag kontaktad av Läkare Utan Gränser för att transportera en patient i en akutsituation. Uppenbarligen gjorde jag det bra eftersom de erbjöd mig ett fast jobb. Jag klarade testet och här är jag, förklarar Brimana, 22 år. Han är medveten om att det här är ett bra jobb och menar att jobbet har förändrat honom som människa.
– Tidigare behövde jag betala hyra för motorcykeln som jag använde som taxi. Det känns som att jag utvecklas här. Det här jobbet lär jag mig mer av, och jag förstår mer om det samhället som vi lever i, fortsätter Brimana.
Väpnad konflikt
Svårigheterna med vägen är inte de enda som dessa motorcyklister utan gränser behöver hantera. Likt resten av befolkningen blir de påverkade av de väpnade konflikter som har dragit över landet under de senaste två decennierna.
– En gång var vi på ett uppdrag för att utvärdera de medicinska behoven i ett område i den södra provinsen då vi blev stoppade av gerillatrupper. Situationen blev hotfull och vi fick fly medan de sköt upp i luften med sina gevär, berättar Pascal, en av motorcyklisterna i vårt akutteam i Bukavu, söder om Minova.
Motorcyklisterna är en central del i många av våra aktiviteter i regionen, bland annat de regelbundna vaccinationskampanjerna - det enda sättet att transportera vaccinationsbehållare djupt in i djungeln är med hjälp av två hjul.
– Ibland är motorcykeln lastad med 150 kilo, vilket är en hel del, förklarar Pascal. Tack vare dem har ett flertal immuniseringskampanjer genomförts i området. Hundratusentals barn har vaccinerats mot sjukdomar som mässling – en sjukdom som fortfarande kan vara förenad med döden i Kongo-Kinshasa.
