Hoppa till huvudinnehåll

Oktober blev en svart månad på Medelhavet

Publicerad 8 november 2016

Bildspel

Bildspel i fullskärm
Människor får hjälp att komma i säkerhet på fartyget Dignity I.

Människor får hjälp att komma i säkerhet på fartyget Dignity I. 

Fler än 4 200 människor har dött på Medelhavet hittills i år. Ett nytt rekord att skämmas över. EU kan inte fortsätta att ignorera – och vara delaktig i – en tragedi som bara fortsätter att växa. 

”Vi befann oss med fartyget Dignity 1 inte långt från den libyska kusten. På havet gick höga vågor. Det var den 22 oktober och klockan var 04:20 på morgonen när larmet kom om en gummibåt i nöd inte långt från vår position. När vi nådde fram såg vi att det fanns dussintals människor i panik ombord.

Innan vi hann reagera började folk hoppa i vattnet. De skrek och grep tag i våra uppblåsbara båtar. Vi kämpade för att få alla ombord men när de andra såg det hoppade de också i vattnet, i tron att de då skulle bli räddade. Vårt team arbetade oavbrutet med att dra upp alla. Många var medvetslösa, de hade brännskador och drunknade nästan. Det tog ett tag innan vi insåg omfattningen av den tragedi som vi befann oss i: på gummibåten låg nio döda kroppar. Båten hade spruckit på insidan och i den panik som uppstod hade man trampat på kvinnor och barn, som ofta sitter i mitten. De hade kvävts till döds i en blandning av bränsle och havsvatten.

En flytande kyrkogård

Den här dagen genomförde vi totalt åtta räddningsaktioner. Eftersom vi inte hade tillräckligt med utrymme för alla människor på vår båt, delade vi ut flytvästar och såg till så att de höll sig lugna i gummibåtarna tills hjälp kom från annat håll. Vi tog bara ombord de mest utsatta människorna. Mot slutet av dagen hade vi 668 personer ombord på Dignity 1.

Den var en mycket svår dag för oss alla. Oktober visar på årets mest skrämmande siffror - hittills i år har fler än 4 200 människor dött på Medelhavet. Detta är ett sorgligt rekord sedan statistiken började registreras. Och året är inte slut än. Ändå hade tragedin kunnat bli ännu mycket värre. De tre båtarna som deltar i vår sök- och räddningsinsats (Aquarius, Bourbon Argos och Dignity 1) har undsatt nästan 18 000 personer hittills i år. Var och en av dem är en individ, med ett ansikte och en egen historia fylld av svårigheter. Vi måste fortsätta kämpa för att se dem som individer. Ibland misslyckas vi. Ibland lämnar de denna värld, uppslukas av havet, utan att ha fått ett ansikte av omvärlden.

De utan ansikte

Den 3 oktober gjorde vi en annan räddningsinsats. När vi kom fram till platsen förstod vi att människorna hade varit i vattnet under en längre tid och att en del av dem hade fått i sig bränsle och havsvatten. En 34-årig kvinna från Nigeria dog. När det medicinska teamet började behandla dussintals patienter för brännskador och andra problem, fick jag ta emot svåra frågor. En mamma frågade efter sina barn. Men vi hade inte tagit ombord några barn som passade hennes beskrivning. Så småningom fick jag veta att det fanns sex kroppar i vattnet som vi inte kunde plocka upp. Dessa människor dog anonymt. Deras kroppar drev bort i havet. När jag berättade för mamman kollapsade hon framför mig. Hon hade försökt att hålla sina två barn i säkerhet. Men båten gick sönder och hon hamnade i vattnet och kunde inte hålla kvar taget om dem.

Vi behöver säkra och lagliga vägar nu

Ingen förtjänar att dö i havet. Ingen ska behöva riskera livet på en farlig resa mot säkerhet. Men vi vet också att vi kommer att möta fler situationer som dessa, som överträffar våra värsta mardrömmar. EU och dess medlemsstater kan inte fortsätta att bevittna och vara medbrottslingar till detta. De måste ändra sin politik gentemot flyktingar som kommer till gränsen. Snarare än att fokusera på avskräckande åtgärder och avtal bör EU investera mycket mer i mottagande och utveckla en strategi för att hantera de medicinska och humanitära behov av skydd som människor har rätt till. De måste respektera människors rätt att söka asyl och förstå att vi behöver säkra och lagliga vägar nu.”

– Nicholas Papachrysostomou, koordinator ombord på Dignity 1.

Nicholas Papachrysostomou, koordinator ombord på Dignity I

Relaterade nyheter

Många människor hamnade i vattnet under räddningsinsatsen på Medelhavet.
Medelhavet

Många saknas efter räddning på Medelhavet

588 människor befinner sig i säkerhet ombord på sök- och räddningsfartyget Aquarius som drivs av Läkare Utan Gränser och SOS Méditerranée. Men ett okänt antal människor saknas fortfarande efter svåra räddningsinsatser på Medelhavet den 1 november.

Människor hålls inlåsta i mörka, dåligt ventilerade lokaler i Libyen där de inte kan ligga utsträckta på natten.
Libyen

Sluta blunda för mardrömmen i Libyen

DEBATT | Våra kollegor i Libyens läger vårdar fler än tusen patienter varje månad. De vittnar om vidriga förhållanden. Hur många fler berättelser behöver Sveriges regering höra för att sluta blunda för helvetet i Libyen?

Joy och Fortune möttes på gummibåten som nådde Zarzis, Tunisien, i maj.
Medelhavet

De bortglömda i Tunisien

En gummibåt driver planlöst omkring på Medelhavet. Resan slutar inte som planerat. Det här är berättelser från fem av dem som befann sig ombord på gummibåten – 127 personer som sedermera blev 128. 

En pojke räddas på Medelhavet av vårt fartyg Prudence i juni 2017.
Medelhavet

Att hindra humanitär hjälp kommer att orsaka mer död

"Om humanitära fartyg drivs bort från Medelhavet kommer färre fartyg i området att rädda människor från att drunkna. De som inte kommer att drunkna kommer att tvingas återvända till Libyen, som vi vet är ett laglöst land där människor godtycklig frihetsberövas och utsätts för extremt våld."