Hoppa till huvudinnehåll

Ett gränslöst skolprojekt 2019

"Fantastisk möjlighet att göra skolan mer verklighetsanpassad och ett klockrent sätt att förankra det övergripande värdegrundsarbetet som anges i Läroplan för gymnasieskolan. Tack!!"
- Lärare som deltog med sin klass under 2019

Vinnare - Oscarsgymnasiet, Oskarshamn

Vinnare Ett Gränslöst skolprojekt 2019

Vinnarna av Ett gränslöst skolprojekt 2019 är: Petter Henningsson, Erik Wöhry, Hugo Karlsson och Linus Petersson i klass NA17 på Oscarsgymnasiet i Oskarshamn.

De har gjort en film om situationen i Kongo-Kinshasa som har visats för elever och lärare på Naturvetenskapsprogrammet på Oscarsgymnasiet i Oskarshamn.  

Deras projekt vann med juryns motivering: 

"Med en väl genomarbetad video och övertygande insatser från de medverkande lyckas ni fånga tittaren och förmedla budskapet på ett trovärdigt och känslosamt sätt. Det märks att ni vet vad ni talar om, att ni har gjort ordentlig research och verkligen tagit till er relevant fakta. Filmen fångar väl Läkare Utan Gränsers principer och arbete. 
Juryn blev både imponerad och berörd av detta bidrag. Tack!"


Filmen hittar du här
Tidningen Barometern skrev om vinsten, artikeln hittar du här

De La Gardiegymnasiet, Lidköping

Eleverna skickade in dessa två bidrag: klass VO18A på Vård- och omsorgprogrammet gjorde en film om kvinnors hälsa och klass VO18B gjorde en powerpoint om Centralafrikanska republiken.

Båda projekten visades på programkontoret där rektor på campus, rektor på De La Gardiegymnasiet, enhetschefer inom Götene, Vara, Grästorp, Lidköping, representanter från fackförbundet Kommunal Vård och omsorg, lärar- och elevrepresentanter , utbildningsnämnden samt representanter för Skaraborgs länssjukhus närvarade. 

Guldstadsgymnasiet, Skellefteå

Eleverna har arbetat med olika typer av projekt som de skickat in till tävlingen. De har spridit materialet på skolans sociala medier (främst facebook och instagram), och visat upp projekten i skolans café på förmiddagsrasterna.
Eleverna har även spridit sitt material själva på sociala medier.
Guldstadsgymnasiets bidrag finns här 

Drottning Blankas Gymnasium, Örebro

Det bidraget som eleverna på Drottning Blankas Gymnasium valde att tävla med var en Instagramkampanj för Haiti som du hittar här 

NTI Gymnasiet, Eskilstuna

Eleverna har gjort en film med huvudttema "flyktingkrisen" och fyra underteman; kvinnors hälsa, klimatet, infektionssjukdomar och tillgång till läkemedel.
Filmen hittar du här

Klara Teoretiska Gymnasium, Stockholm Västra

Eleverna har jobbat med att skapa ett varsitt häfte och broschyr, och sedan röstat fram detta bidrag som fått representera klassen

Åkrahällskolan, Nybro

Eleverna har valt att spela in podcasts eller skriva reportage för att belysa Läkare Utan Gränsers arbete och presentera det på en blogg som sprids via sociala medier. De har valt att både arbeta med teman och länder som de vill att människor ska veta mer om.
Eleverna har även startat en insamling eftersom de kände att de ville göra något konkret och bidra till Läkare Utan Gränsers arbete. 
Bloggen hittar du här 

Grillska Gymnasiet, Stockholm

Klassen har, i historia, samhällskunskap och geografi, fördjupat sig i temat global migration och migrationspolitik. Klassen har arbetat med tematiska frågor inom ämnet och arbetet har sammanställts till en klassgemensam informativ broschyr som belyser migrationsfrågan ur olika aspekter. Broschyren är tänkt att överlämnas till riksdagsledamöter inom den migrationspolitiska parlamentariska kommittén. Utöver detta hade eleverna en utställning i skolans kafeteria där skolans marknadsföringsavdelningen gjorde ett webbreportage. I samband med detta samlas pengar in till bland andra Läkare Utan Gränser.
Broschyren hittar du här