Hoppa till huvudinnehåll

Jobba utomlands som personaladministratör

The administrator often works with salaries, contracts, recruitment and book keeping.
Personaladministratörerna arbetar ofta med löner, kontrakt, rekrytering och bokföring i något av våra projekt.

Den största delen av vår arbetskraft rekryteras och anställs på plats i de länder där vi arbetar. Som personaladministratör i ett projekt har du därför en nyckelroll i att säkerställa att vi har den personal vi behöver för att kunna utföra de medicinska aktiviteterna. 

Att arbeta som personaladministratör med Läkare Utan Gränser är ett givande och omväxlande jobb. Du får chansen att testa dina kunskaper i en helt ny miljö där du ställs inför nya spännande utmaningar inom administration.

Vad gör en personaladministratör i våra projekt?

Som personaladministratör hanterar du allt från löner och kontrakt till administrativa rutiner och rekrytering. Du är ofta arbetsledare för lokalt anställda inom administration och är också ett stöd för andra arbetsledare i projektet. Rollen innefattar också att identifiera utbildningsbehov samt planera och utföra kurser och utbildningar. Rent praktiskt är det du som har hand om den dagliga administrativa skötseln som gör att vi kan bedriva vårt arbete.

Personaladministratören ser till att vi följer interna riktlinjer och nationella lagar samt arbetar med utveckling och uppföljning av våra anställda. Du har också viss kontakt med lokala myndigheter och representerar därför Läkare Utan Gränser i olika forum.

Dina arbetsuppgifter kan se olika ut beroende på vilken typ av projekt du arbetar i. I en akutsituation kan det handla om att se till att vi rekryterar ett stort antal personer på kort tid för att bemöta ett förändrat behov hos befolkningen. I ett mer stadigvarande projekt kan fokus ligga på att arbeta med utbildningsinsatser och utveckling för våra lokalt anställda.

Personaladministratörer arbetar vanligtvis i ett av våra projekt i landet, med erfarenhet kan du också arbeta som en del av en ledningsgrupp på koordinationsnivå i huvudstaden.

Krav personaladministratör 

Utöver de generella kraven för att arbeta med Läkare Utan Gränser krävs:

  • Examen i HR, personalvetenskap eller liknande
  • Minst två års relevant arbetslivserfarenhet av personalfrågor i en HR-position

Meriterande

  • Kunskaper i franska
  • Kunskaper i andra språk såsom spanska, portugisiska, arabiska, farsi eller ryska
  • Erfarenhet av arbetsledning

Säkerhet och trygghet

Vi tar säkerhet och trygghet på största allvar. Denna video förklarar olika risker vår personal utsätts för och hur vi arbetar för att göra arbetet så säkert som möjligt. Titta på videon innan du bestämmer dig för att ansöka! 

Redo att ansöka?

När du har läst och tagit ställning till informationen här om att arbeta för Läkare Utan Gränser är du redo att ansöka. 

Är du intresserad av uppdateringar från vår HR-avdelning?
Anmäl dig till vårt HR-nyhetsbrev!